Wstęp

W ostatnim roku przedstawiliśmy samorządom, konserwatorowi zabytków i lokalnym społecznikom propozycję zachowania części linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz / odpowiedź WUOZ / uzupełnienie TEK / list do Min. Infrastruktury, która zostanie zastąpiona linią idącą nowym śladem (a co za tym idzie - zostanie odcięta od nowego przebiegu linii), jako turystycznej kolei drezynowej, ale PKP PLK w kontrakcie na budowę nowego odcinka wpisała (jak zwykle) rozbiórkę toru na dawnym przebiegu linii (prawdopodobnie włącznie z zasypaniem wąwozów i splantowaniem nasypów).

Towarzystwo Entuzjastów Kolei występuje z protestem przeciwko praktykom, które za unijne (czyli i tak od wszystkich podatników) pieniądze pozwalają niszczyć nasze dziedzictwo techniczne i kulturowe.

Tu można wesprzeć nasz protest podpisem pod petycją
…choć proponujemy czytać dalej.

26 marca wystosowaliśmy do centrali PKP PLK prośbę o udzielenie informacji publicznej w zakresie dalszych losów wskazanego odcinka linii 104:

Czy w ramach kontraktu na budowę nowego przebiegu linii kolejowej na odcinku Klęczany – Limanowa, będzie rozbierana nawierzchnia w dotychczasowym śladzie – przez przystanki osobowe Męcina, Męcina Podgórze i Pisarzowa, tj. odcinek od km 61,1 do km 50,3 ?

Jeżeli tak, prosimy o przedstawienie oficjalnej decyzji likwidacyjnej na ten fragment linii kolejowej 104.

Odpowiedź od PLK, zgodną z naszymi podejrzeniami, otrzymaliśmy 11 kwietnia:

Spółka informuje, że rozbiórka odcinka Klęczany – Limanowa zostanie zrealizowana na podstawie umowy nr 90/103/0006/24/Z/I na zaprojektowanie (w zakresie branży srk) i kompleksowe wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej nr 104 na odcinku D Limanowa – bocznica Klęczany w ramach projektu pn. Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, na odc. Chabówka – Rabka Zaryte – Mszana Dolna oraz Limanowa – Klęczany – Nowy Sącz. Wyjaśniamy, że na ww. odcinku przedmiotowa linia kolejowa nie podlega likwidacji, a jedynie będą na niej prowadzone prace modernizacyjne polegające m.in. na rozbiórce istniejącej nawierzchni kolejowej w dotychczasowym śladzie i wykonania jej w innym śladzie (nowy ślad nie ma nadanego nowego nr linii kolejowej).

Zgodnie z powyższym na ww. odcinku linii kolejowej nie zachodzi formalna likwidacja linii kolejowej nr 104, a tym samym nie występuje wymóg pozyskania decyzji likwidacyjnej dla tego odcinka.

I stąd nasz protest.

Spis artykułów

Protest - list otwarty

Towarzystwo Entuzjastów Kolei protestuje przeciwko wpisywaniu do przetargów, jako części zadania na budowę lub modernizację linii kolejowych, likwidacji starych, wyłączanych z tej okazji, odcinków sieci kolejowej, mostów i innych budowli kolejowych, jeżeli te nie kolidują z budową nowej infrastruktury.

Linie kolejowe nie są własnością PKP PLK, a całego społeczeństwa. Były, są i będą budowane za środki publiczne i to obywatele powinni decydować o ich losie, a nie tylko grupka osób zajmująca się pracami studialnymi, projektowaniem i realizacją inwestycji.

Kategorycznie żądamy zmiany kontraktu noszącego zapis o likwidacji części linii kolejowej nr 104 w związku z budową nowego jej przebiegu. Żądamy pozostawienia toru i linii teletechnicznej od km 50,3 do km 61,1 (odcinek ten w żaden sposób nie koliduje z inwestycją) do czasu podjęcia decyzji co do jej przyszłości i możliwości utworzenia na tym torze atrakcji turystycznej.

PKP PLK nie ma żadnego moralnego prawa niszczenia dorobku i wspomnień wielu ludzi i to na dodatek wpisanego od lat w krajobraz, tylko dlatego, że szyny stanowią wartość w złomie i można w ten sposób pomniejszyć cenę oferowaną w każdym przetargu (przy czym w przypadku likwidacji budowli ziemnych, nie bylibyśmy pewni bilansu). Patrząc tylko na południe, PKP PLK zniszczyło już w ten sposób niczemu nie wadzący stary most nad Wisłą w Goczałkowicach i najwyraźniej zamierza likwidować dalej, bez żadnej refleksji, że niszczy wieloletni dorobek kultury technicznej wszystkich ludzi.

Nie przyjmujemy do wiadomości, że kontrakt został podpisany i nic już nie można zrobić. Prosimy o przedstawienie dowodów, że PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji - okręg południowy, prowadził konsultacje społeczne na temat zbędnych odcinków linii kolejowej nr 104.

W Polsce nie istnieje żadna normalnotorowa stricte muzealna linia kolejowa, a wszystkie czynne linie w bliższej lub dalszej perspektywie będą poddawane modernizacjom, przez co utracą walory historyczne. Zachowanie odcinka linii kolejowej w Pisarzowej i Męcinie jest niepowtarzalną okazją stworzenia muzealnej linii kolejowej (dla lekkich pojazdów szynowych - drezyn) i pozostawienia dla przyszłych pokoleń tak potrzebnego dziedzictwa kultury technicznej.

Ponadto jesteśmy przekonani, że stary przebieg linii kolejowej w tym przypadku powinien być pozostawiony, gdyż na wypadek awarii w tunelu kolejowym (np. w wyniku ruchów górotworu, choć łatwo sobie wyobrazić powszechniejsze zdarzenia) linia kolejowa może stać się nieprzejezdna na długie miesiące i wówczas będzie konieczność wykorzystania starego przebiegu, jako linii objazdowej.


2024-03-22, TEK – Towarzystwo Entuzjastów Kolei, tel. 885 666 643 http://tek.org.pl KRS 497319

Spis artykułów

Wersje zarchiwizowane