Znak pisma: DTK-1.055.22.2025
Warszawa, 22 maja 2025
Pan
Jan Psota
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Szanowny Panie,
w nawiązaniu do przesłanego 15 kwietnia 2025 r. wystąpienia, a także dalszej
uzupełniającej korespondencji z 25 kwietnia oraz 06 maja br., w sprawie uruchomienia
zamkniętej linii kolejowej nr 176 Racibórz Markowice-Olza, w celu jej wykorzystania
do transportu żwiru, po uzyskaniu niezbędnych informacji ze strony PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. (dalej: „PLK”, „Spółka”), przedstawiam poniższe stanowisko.
Na wstępie informuję, iż przekazane wystąpienie nie spełnia wymogów art. 4. ust. 2 pkt 2
ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach. Wskazuję, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy,
korespondencję niespełniającą wymogów w niej wskazanych pozostawia się bez
rozpatrzenia. Niezależnie od powyższego, wystąpienie zostało rozpatrzone jako wniosek.
W odniesieniu do treści wystąpienia informuję, że określenie środka transportu w zakresie
obsługi żwirowni i kopalni piasku należy do właściwości odpowiedniego przedsiębiorstwa
funkcjonującego w tym obszarze. Przeniesienie przewozów z transportu samochodowego
na transport kolejowy jest niezależną decyzją podmiotów działających w branży
wydobywczej.
Z informacji uzyskanych od PLK wynika, że zamiar uruchomienia przewozów kolejowych
z wykorzystaniem infrastruktury linii kolejowej nr 176 przez potencjalnych użytkowników
bocznic lub klientów ogólnodostępnych ładowni nie był do niej zgłaszany. Do Spółki nie
trafiły również zgłoszenia ze strony przewoźników kolejowych zainteresowanych
świadczeniem usług przewozowych na omawianej linii kolejowej.
Należy wskazać, że na gruncie obowiązującego prawa, PLK nie posiada obowiązku
w zakresie budowy bocznic (ładowni, terminali). Jednakże, przy spełnieniu odpowiednich
warunków, Spółka zapewnia możliwość podłączenia takich infrastruktur do sieci przez nią
zarządzanej.
Bez względu na powyższe uwagi, należy wskazać, że Prezydent Miasta Raciborza wystąpił
do PLK z prośbą o wznowienie procesu likwidacji linii kolejowej nr 176. Również gminy
położone w przebiegu linii kolejowej nr 176 nie są zainteresowane przejęciem
przedmiotowej infrastruktury kolejowej. Ponadto Zarząd Powiatu Wodzisławskiego
w dniu 18 grudnia 2024 r. podjął uchwałę wyrażającą jednoznaczne poparcie dla likwidacji
linii kolejowej nr 176 Racibórz Markowice – Olza.
Jeśli chodzi o ocenę potencjału linii kolejowej nr 176, to zgodnie z Ustawą o transporcie
kolejowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 697 z późn. zm.) w ramach procedury przygotowania
likwidacji linii kolejowej lub odcinka linii kolejowej należy dokonać takiej oceny, co wyraża
się w czynnościach ujętych w art. 38ba ust. 2.
Na obecnym etapie należy uwzględnić, że w obszarze ruchu towarowego linia kolejowa
nr 176 utraciła swoje dotychczas podstawowe przeznaczenie. Jednocześnie ocena
przyszłego potencjału linii powinna być poparta deklaracjami podmiotów
zainteresowanych jej wykorzystaniem, w tym również związanych z eksploatacją żwiru
ze zbiornika w Lubomi.
Zaznaczam, że w ramach wznowionej procedury przygotowania linii do likwidacji, zostanie
położony nacisk na rzetelną ocenę potencjału towarowego linii nr 176 Racibórz
Markowice – Syrynia oraz Syrynia – Olza (z uwzględnieniem potencjału wynikającego
z możliwości reindustrializacji terenów po kopalni oraz podłączania bocznic kolejowych).
Wskazuję ponadto, że Minister Infrastruktury zwrócił się do PLK z prośbą
o przeprowadzenie konsultacji społecznych na temat omawianej likwidacji wśród
mieszkańców zamieszkujących miejscowości w przebiegu linii.
Z poważaniem
Dokument podpisany elektronicznie przez:
Tomasz Warsza
Dyrektor
| Infolinia: +48 22 630 10 00 | Ministerstwo Infrastruktury |
| kancelaria@mi.gov.pl | ul. Chałubińskiego 4/6 |
| http://www.gov.pl/web/infrastruktura | 00-928 Warszawa |