Zamawiający projekt drogi Racibórz – Pszczyna dali sobie wcisnąć rozwiązanie, w którym wszystkie skrzyżowania na odcinku Racibórz – Rydułtowy zaprojektowano ,,na jedno kopyto'‘, bez uwzględnienia części warunków terenowych (jak nazwać zaprojektowanie drogi przecinającej się z torami, by potem nawoływać do ich likwidacji?) i do tego tak niefortunnie, że ruch na większości istniejących ulic, nad którymi miałaby przebiegać nowa droga, zostałby przyblokowany podwójnymi rondami w odstępie kilkudziesięciu metrów. Rozwiązanie takie, jako zmuszające do dwukrotnego hamowania wszystkich aktualnych użytkowników istniejących dróg (czyli wybitnie antyekologiczne), do tego kolizyjne i jeszcze pozwalające wjechać na drogę szybkiego ruchu pod prąd (co ostatnio stało się szczególnie modne) uważamy za niedopuszczalne.
W związku z postulatem wyrażonym w naszym apelu do MI z 14 lutego:
Zmuszenie zamawiających plany drogi Racibórz – Pszczyna do przeprojektowania skrzyżowania z ulicą Brzeską tak, by ta nie kolidowała z torem linii 176 położonym 100m od ulicy Brzeskiej (jak zdążyliśmy się zorientować, nawet najwygodniejszy dla przyszłych użytkowników węzeł typu ,,koniczyna'‘ można w to miejsce wpasować przy zaprojektowaniu podjazdów o średnicy pętli 80m, co dawałoby 5,5% nachylenia wzdłużnego). Rozmawialiśmy też panią adiunkt z Katedry Geotechniki i Dróg Politechniki Śląskiej, która wyraziła zainteresowanie tematem – jak zauważyła, to byłaby wspaniała praca inżynierska i do tak prestiżowego zadania gotowa jest oddelegować swoich najlepszych studentów. Warto podkreślić, że ostrzegaliśmy UM Racibórz o potrzebie przeprojektowania przynajmniej tego jednego skrzyżowania już 8 lat temu.
…prosimy Panią o podjęcie wyzwania :-)
Skrzyżowanie ma być w tym miejscu: https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.0826/18.2572
Dokładnie to miejsce widać na załączonej mapie.
Oto materiały, jakimi dysponujemy:




| od km | do km | dł | odcinek | 2010 | 2015 | 2020 | uwagi |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0,000 | 1,245 | 1,245 | RACIBÓRZ /DK45/ - RACIBÓRZ /DW919/ | 17697 | 18467 | 16584 | |
| 1,245 | 8,174 | 6,929 | RACIBÓRZ /DW919/ - KORNOWAC | 10700 | 10089 | - | wykluczony |
| 8,174 | 11,306 | 3,132 | KORNOWAC - RZUCHÓW /DW933/ | 9365 | 10012 | - | wykluczony |
| 11,306 | 13,047 | 1,741 | RZUCHÓW /DW933/ - RZUCHÓW /DW923/ | 6141 | 7220 | 2305 | roboty drogowe |
| 13,047 | 19,297 | 6,250 | RZUCHÓW /DW923/ - RYBNIK /GR. MIASTA/ | 6618 | 7175 | 6378 |
Jeszcze dwa przykłady z wybudowanej już części nowego przebiegu drogi 935:
Wierzymy, że kierowcy ciężarówek z naczepami, którzy tamtędy jeżdżą, potwierdzą nasze przypuszczenia, że łatwiej podjechać 80-metrową serpentyną, niż przebyć dwa 30-metrowe ronda. Tym samym liczymy na wsparcie ze strony ich pracodawców.
–
2025-03-13, TEK – Towarzystwo Entuzjastów Kolei, tel. 885 666 643 http://tek.org.pl KRS 497319
purpurowy – kolej, bordowy – ulica Brzeska, niebieski – droga planowana, turkusowy – podjazdy