Artykuły (spis mocno niekompletny, stan na 2025-09-18):
2025-09-23 interpelacja radnej Sejmiku Ewy Chmielorz Interpelacja nr INT.7.0003-0136/25 w sprawie: możliwości przywrócenia połączenia kolejowego na trasie Wodzisław Śląski - Zebrzydowice (linie nr: 159, 875, 170)
2025-09-18 interpelacja posła Romana Fritza
Interpelacja nr 12348 w sprawie rozważenia odbudowy linii kolejowej Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój - Zebrzydowice jako alternatywy wobec projektu Kolej+, czyli Orzesze - Żory - Pawłowice - Jastrzębie-Zdrój
2025-08-21 Nakolei.pl, red. Krzysztof Losz
Połączmy Jastrzębie z Wodzisławiem i Zebrzydowicami
2025-08-05 YT
Relacja z posiedzenia Zespołu; wypowiedź TEK od 32:40, o Jastrzębiu od 36 minuty
2025-03-19 JastrzebieOnline.pl, red. Szymon Kamczyk
Jastrzębie nie poddaje się w sprawie Kolei+. Aż 730 tys. zł już poszło na ten pomysł
2024-11-25 interpelacja posłanki Małgorzaty Pępek
Zapytanie nr 2009 w sprawie rozważenia możliwości odbudowy linii kolejowej Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój - Zebrzydowice oraz odtworzenia starego szlaku komunikacyjnego Gliwice - Rybnik - Wodzisław Śląski - Jastrzębie-Zdrój - Cieszyn
2019-05-04 Nowiny, TEK
Chińczycy przesiadają się na kolej, a Polacy na rowery / wersja pdf
jako alternatywy wobec projektu Kolej+ Orzesze – Żory – Pawłowice – Jastrzębie-Zdrój
Szanowni Państwo
Zwracamy się z wnioskiem o ponowne przeanalizowanie koncepcji odbudowy dawnej linii kolejowej
Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice (LK 159/875/170). Pragniemy podkreślić, że
wspieramy powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju i zgadzamy się z opinią lokalnego samorządu, że należy
dążyć do jego realizacji wcześniej niż w ramach budowy linii KDP Katowice – Ostrawa, jednakże
realizacja tego celu powinna zostać oparta na rozwiązaniu trwałym, funkcjonalnym i odpornym na
ryzyka, jakim jest odbudowa przelotowej linii Wodzisław Śląski – Zebrzydowice.
Kluczowe argumenty:
Wnosimy o traktowanie koncepcji odbudowy linii Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice
nie jako rozwiązania uzupełniającego, lecz jako racjonalnej i bezpieczniejszej alternatywy wobec
projektu Kolej+ Orzesze – Żory – Pawłowice – Jastrzębie-Zdrój. Jej realizacja pozwoli osiągnąć cel –
powrót kolei do Jastrzębia – w sposób szybszy, tańszy i bardziej odporny na ryzyka techniczne
i eksploatacyjne. Prosimy o uwzględnienie tej propozycji w pracach Komisji oraz przekazanie jej
do Ministerstwa Infrastruktury jako kierunku zasługującego na pełną analizę.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że odtworzenie odcinka Orzesze – Żory w ramach projektu Kolej+ może
być realizowane niezależnie, jako inwestycja korzystna dla układu regionalnego, natomiast budowę
odcinka Pawłowice – Jastrzębie-Zdrój należy rozważać w dłuższej perspektywie czasowej – po
zakończeniu eksploatacji górniczej w tym rejonie i ustabilizowaniu warunków gruntowo-terenowych
i stosunków wodnych.
–
2025-07-31, TEK – Towarzystwo Entuzjastów Kolei, tel. 885 666 643 tek@tek.org.pl KRS 497319