Artykuły (spis mocno niekompletny, stan na 2025-09-18):


Parlamentarny Zespół ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym

Dotyczy: odbudowy kolei Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice

jako alternatywy wobec projektu Kolej+ Orzesze – Żory – Pawłowice – Jastrzębie-Zdrój

Szanowni Państwo
Zwracamy się z wnioskiem o ponowne przeanalizowanie koncepcji odbudowy dawnej linii kolejowej
Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice (LK 159/875/170). Pragniemy podkreślić, że
wspieramy powrót kolei do Jastrzębia-Zdroju i zgadzamy się z opinią lokalnego samorządu, że należy
dążyć do jego realizacji wcześniej niż w ramach budowy linii KDP Katowice – Ostrawa, jednakże
realizacja tego celu powinna zostać oparta na rozwiązaniu trwałym, funkcjonalnym i odpornym na
ryzyka, jakim jest odbudowa przelotowej linii Wodzisław Śląski – Zebrzydowice.

Kluczowe argumenty:

Wnosimy o traktowanie koncepcji odbudowy linii Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój – Zebrzydowice
nie jako rozwiązania uzupełniającego, lecz jako racjonalnej i bezpieczniejszej alternatywy wobec
projektu Kolej+ Orzesze – Żory – Pawłowice – Jastrzębie-Zdrój. Jej realizacja pozwoli osiągnąć cel –
powrót kolei do Jastrzębia – w sposób szybszy, tańszy i bardziej odporny na ryzyka techniczne
i eksploatacyjne. Prosimy o uwzględnienie tej propozycji w pracach Komisji oraz przekazanie jej
do Ministerstwa Infrastruktury jako kierunku zasługującego na pełną analizę.

Jednocześnie zwracamy uwagę, że odtworzenie odcinka Orzesze – Żory w ramach projektu Kolej+ może
być realizowane niezależnie, jako inwestycja korzystna dla układu regionalnego, natomiast budowę
odcinka Pawłowice – Jastrzębie-Zdrój należy rozważać w dłuższej perspektywie czasowej – po
zakończeniu eksploatacji górniczej w tym rejonie i ustabilizowaniu warunków gruntowo-terenowych
i stosunków wodnych.

źródło w pdf


2025-07-31, TEK – Towarzystwo Entuzjastów Kolei, tel. 885 666 643 tek@tek.org.pl KRS 497319